Wednesday, November 10, 2010

hanya mampu berdoa

Author : Hazwani Hassan Time : 10:27:00 PM Comments : 0 Labels :
jam dah pkul 9.30 pg...
saya dah tercongok kt meja office...
ingin memulakan keja dgn tenang...
tpi keje masih belum dtg...
so...
apa yg saya wat???
termenung, tongkat dagu & termenung balik...
saya lihat kerenah org...
kdg2 saya hampir ketawa...
kdg2 saya hampir marah...
kdg2 saya hampir sebak...

di dlm office
nun di sana...
faizal, syawal & khairul menolak motor utk dijual....
nun di sana...
k.pah sibuk mengemaskini invois...
nun di sana...
kin sibuk membuat insurans baru...
nun di sana...
manager chooi membaca akhbar utk tahu p'kmbgan dunia...
nun di sana jgk....
mat & hafiz mengservis motor customer....

saya alihkan pandangan ke luar office...
nun disana...
satu keluarga berpimpin tgn masuk kekedai makan...
nun disana...
seorg wanita masuk ke kliknik...
nun disana...
seorg lelaki berpakaian korporat masuk kedlm bank...
nun disana...
sepasang tua dtg membeli motor utk si anak...

tiba-tiba...
suasana berubah...
tiba-tiba...
suasana menjadi pegun...
seorg pakcik rebah di tepi kereta miliknya...
apa dah jadi???
apa dah jadi???
sakit jantung???
sakit hati???
sakit perut???
persoalan berlegar dan terus berlegar...
di hampir setiap akal insan disini...

bagai tersedar dari lena yg pnjg...
semua org bergegas mengangkat pakcik itu...
hospital!!!!!!!!!
hospital!!!!!!!!!
ya...
pastinya hospital tmpt yg dituju....
selpas dimasukkan kdlm kereta...
kereta itu hilang dri pndangan...
mungkin si pmandu asyik berfikir tntg si pakcik...
lantas dipandu terus ke hospital...

suasana yg tdinya sedikit kecoh...
sdh bertukar tenang...
disini...
disana...
pastinya ini menjadi topik utama....

lantas kuberfikir...
apa dah jadi dgn si pakcik???
sudahkah ahli keluarganya tahu???
masih adakah hayat utknya???
saya berdoa semoga pnjg umur...

saya berfikir lg...
masih bnyakkah waktu...
yg saya ada...
utk melihat keamanan ini???
utk melihat kemakmuran ini???
utk melihat kedamaian ini???
saya berdoa dan terus berdoa...
berharap dan terus berharap...
semoga dipanjangkan umur saya..
dan jugak umur dunia ini...
lantas hati ini menjadi sebak...
ingin ditngisi semua ini...
tapi muka ini rasa malu....

akhirnya saya tamatkan menungan saya...
dgn hadirnya seorg customer...
utk membayar motor...
saya mulakan dgn senyuman...
selesai semua...
sekilas saya ternampak jam...
dah 10.00 lebih...
arghhh...
cepat masa berlalu...
saya tenggelam dalam menungan saya....




No comments:

Post a Comment